wtorek, 10 listopada 2015

Jak czytać sygnały komunikacji niewerbalnej?

Komunikacja niewerbalna jest bardzo ciekawym i skutecznym narzędziem umożliwiającym lepsze rozumienie naszych współrozmówców. Żeby móc skutecznie analizować gesty należy pamiętać o tym, że zachowania naszego słuchacza są uwarunkowane w głównej mierze od zachodzącego w jego głowie procesu myślowego. Nasi interlokutorzy reagują na wiele bodźców wewnętrznych oraz zewnętrznych i stosownie do nich przyjmują określone postawy. 

Każdy z nas reaguje na 5 bodźców: smak, zapach, wzrok, dotyk i dźwięk. Kiedy rozmawiamy, a zwłaszcza gdy spotkanie nie jest mocno angażujące, do naszego umysłu docierają informacje z otoczenia. Często reakcje jakie widzimy u naszego dyskutanta nie są związane z treścią, jaką słyszy np. podczas rozmowy jest nam nie wygodnie, bo mamy twarde krzesło, czujemy zapach jedzenia, widzimy za oknem piękny widok, słyszymy fajną muzykę. Nie powiemy o tym osobie, z którą rozmawiamy ale nasze ciało przyjmie wymowną postawę np. zamkniętą albo krytykującą.

Drugi czynnik jaki należy wziąć pod uwagę, to to, że często nasi słuchacze przenoszą to co od nas słyszą na realia swojej firmy np. podczas spotkania opowiadamy, że mamy świetnie skonstruowaną ocenę okresową. Podczas jej omawiania słuchacz przyjmuje np. postawę zamkniętą. Czy to oznacza, że się nasza wypowiedź mu nie podoba? Wszystko zależy od tego, jak ją zinterpretuje. Często się spotykam z sytuacjami, że nasza wypowiedź podoba się odbiorcy ale ma złe doświadczenia z wprowadzania systemu ocen okresowych w firmie. Postawa zamknięta, którą widzimy jest reakcją na doświadczenia własne naszego rozmówcy a nie na jakość naszej wypowiedzi.

Jak widać komunikacja niewerbalna może być mocno przekłamana. Wielokrotnie podczas spotkania możemy widzieć sygnały, które nas zwiodą. Jak sobie z tym poradzić? 


1. Gdy chcemy się upewnić czy postawa, którą widzimy jest adekwatna do tego, co mówimy należy zadać pytanie np. gdy mój słuchacz przyjmuje postawę zamkniętą reaguję pytaniem: jak u Państwa sprawdza się to rozwiązanie? Ważne, żeby zadawać pytania w formie otwartej (jaki?, jaka?, jakie?, co?).

2. Należy obserwować gesty i postawy jakie przyjmuje osoba, do której kierowana jest informacja. 

Jeżeli Państwo będziecie się stosować do powyższych zaleceń to komunikacja niewerbalna stanie się fajnym i przydatnym narzędziem w wielu obszarach waszego życia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz