niedziela, 10 stycznia 2016

Komunikacja niewerbalna - sygnały dominacji - jak wykorzystać podczas rozmowy z pracownikiem/przełożonym

Sygnał dominacji to komunikat informujący nas, że nasz rozmówca jest bardzo głęboko przekonany o tym, co mówi. Stanowi to dla niego olbrzymią wartość i jest ważne! 
Pokazuje również jaki jest jego stosunek do swojego rozmówcy lub grupy. Czuje się w dużej przewadze nad osobą/osobami, z którymi się spotyka. Często w przypadku relacji szef-pracownik odczuwamy ją jako postawę lekceważącą względem nas.

Jak taką postawę wykorzystać w procesach komunikacji interpersonalnej?

1. Jeżeli przychodzimy na spotkanie i nasz rozmówca siedzi w postawie dominującej, należy z założenia przygotować się na to, że nie będzie nas słuchał, bo jest przekonany o swojej racji, chyba że będziemy mówić to, co on chce usłyszeć. Należy się również liczyć, że jeśli nasza wypowiedź nie będzie po jego myśli, to w zależności od tego jaką lubi przyjmować postawę, to albo będzie nastawiony na negocjacje albo agresję. Najczęściej menedżer wykorzystuje swoją przewagę związaną z stanowiskiem i przechodzi do postawy agresywnej. Dlatego w opisywanych sytuacjach najlepiej skupić się na oczekiwaniach naszego rozmówcy, żeby je później wykorzystać na swoją korzyść. Standardowe działanie, to zrobienie dobrej atmosfery a potem analiza potrzeb (zbadanie dlaczego przyjął postawę dominacji) naszego rozmówcy. Można do tego wykorzystać metodę 5xdlaczego?. Bardzo dobrze się sprawdzi, bo w tym narzędziu koncentrujemy się na szukaniu przyczyny.


2. Zauważamy chwilową postawę dominacji podczas rozmowy z naszym szefem/pracownikiem/kolegą. Warto zapamiętać, co w tym momencie mówi nasz rozmówca, ponieważ jest to dla niego bardzo ważne. Gdy jest to informacja, która nam pomoże w osiągnięciu założonego celu konwersacji wykorzystujemy ją w naszej wypowiedzi. Stosujemy tutaj technikę "odzwierciedlania" (wykorzystujemy słowa naszego rozmówcy), która daje mu poczucie, że jego partner w konwersacji dobrze go rozumie. Jeżeli uzyskana informacja będzie nam przeszkadzać, to ją całkowicie pomijamy lub tylko bardzo delikatnie sygnalizujemy. 

3. Przyjmowanie postawy dominacji z rys. 3 jest kardynalnym błędem w komunikacji. Jest ona odbierana przez naszych rozmówców jako postawa lekceważąca. Pracownicy, którzy spotykają się z takim zachowaniem ze strony przełożonego odbierają go najczęściej jako osobę, która nie interesuje się nimi i ich ignoruje. Z tego powodu należy ją z swoich komunikatów niewerbalnych wyeliminować.

Postawę dominującą często można zauważyć podczas reklam. Bardzo była widoczna w trakcie kampanii wyborczych przed wyborami parlamentarnymi i prezydenckimi. Często kandydaci podczas swojej wypowiedzi trzymali ręce ustawione w trójkąt lub kończyli swoją wypowiedź takim gestem. 

Sygnał dominacji tak samo jak kłamstwa lub krytyki należy do grupy postaw w komunikacji niewerbalnej, które się pojawiają tylko wtedy, gdy dany proces zachodzi w głowie. Można bez większego zastanawiania się przyjąć, że jest pewny na 90%.

W celu uzupełnienia wiedzy jak sprawdzać sygnały niewerbalne zobacz artykuł "Jak czytać sygnały komunikacji niewerbalnej?"



 
rys. 1

rys. 2


rys. 3






6 komentarzy:

  1. Informacje zawarte w artykule można wykorzystać również w działalnościach związanych z aktywną sprzedażą.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Komunikację niewerbalną można wykorzystać we wszystkich obszarach naszego życia.

      Usuń
  2. mowa ciała jest niesamowicie wymowna i rzeczywiście - umiejętne jej wykorzystanie może spotęgować efekt komunikatu, który chcemy wysłać do rozmówcy.
    super przewodnik!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto mowę ciała uzupełnić o kontrolę nad emocjami. Pod ich wpływem popełniamy najwięcej błędów w komunikacji interpersonalnej.

      Usuń
  3. Wszystko cudnie i pięknie, ale jak wprowadzić to w życie? Nasze niekontrolowane ruchy, postawa są czasami silniejsze. Czasami wymaga to długich godzin spędzonych na ćwiczeniach... Niestety ludzie nie doceniają siły komunikatów niewerbalnych - może to i dobrze, bo dzięki temu można odczytać prawdziwe zamiary, nastawienie i osobowość innych.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z moich obserwacji trenerskich wynika, że trzeba około trzech miesięcy codziennych ćwiczeń, żeby potrafić kontrolować komunikaty niewerbalne. Na początek należy wybrać kilka dla mnie najważniejszych.

      Usuń