poniedziałek, 29 lutego 2016

Komunikacja niewerbalna - sygnały krytyki - jak wykorzystać podczas rozmowy

Sygnały krytyki pojawiają się u naszych rozmówców w momencie, gdy ich umysł coś oceni negatywnie.

Osobiście bardzo lubię ten sygnał, ponieważ jego sprawdzalność jest na bardzo wysokim poziomie, inaczej mówiąc, gdy go widzę u mojego rozmówcy, to jestem prawie na 100% pewny, że następuje krytyka. 
Poniższe rysunki pokazują, z jakimi postawami możemy się najczęściej spotkać u naszych rozmówców czy słuchaczy (wystąpienia publiczne). Generalnie cechą charakterystyczną dla nich wszystkich jest ułożenie palca wskazującego u ręki, która jest u nas dominująca. Jest on w formie wskazującej lub palec podwinięty do dłoni lekko wystający.
Co mówi taka postawa? Świadczy o tym, że naszemu rozmówcy coś nie pasuje. Tu należy zwrócić uwagę, że przyczyny takiej postawy mogą być różne. Rozmówca może reagować  na różne bodźce i przyjmować postawę krytykującą. Więcej informacji, jak czytać sygnały niewerbalne znajdziecie pod tym linkiem "Jak czytać sygnały komunikacji niewerbalnej".

Gdy podczas rozmowy zauważymy postawę krytyki, to należy sprawdzić, co tak naprawdę rozmówca krytykuje, poprzez zadanie pytania typu: jaka jest Pana opinia na temat tego co powiedziałem? co jeszcze powinienem poruszyć podczas mojej prezentacji? Ponieważ nasz partner jest nastawiony na słuchanie, to zadając mu pytanie macie duże prawdopodobieństwo, że uzyskamy prawdziwą informacje. Oczywiście może też skłamać ale na tą ewentualność jesteśmy przygotowani, bo potrafimy rozpoznać sygnały kłamstwa. Więcej na ten temat znajdziecie w artykule "Sygnały kłamstwa podczas rozmowy lub prezentacji - jak rozpoznawać i reagować?".

W celu pokazania, że dobrze rozumiemy potrzeby naszego interlokutora powinniśmy w naszych wypowiedziach wykorzystać informację, którą pozyskaliśmy po sygnale krytyki. Jeżeli jest ona dla nas korzystna, to ją promujemy, a jeśli nie to jej unikamy.












Brak komentarzy:

Prześlij komentarz